booxTV:n kaupallinen julkistus

Lehdistötiedote: 17.12.2009

Juuri kun ajattelit, ettei mobiileista televisiopalveluista tulisi mitään…
…saapuu markkinoille booxTV. Palvelukonsepti, jolla on hyvät mahdollisuudet sitä toimittavan Screenpeak Oy:n mielestä saavuttaa viimeinkin läpimurto mobiilitelevision yleistymisessä.

Mobiilitelevisiosta on odotettu koko 2000-luvun toimialan seuraavaa suurta menestyshittiä, mutta lukemattomien eri syiden vuoksi se on pettänyt kaikki sille asetetut odotukset ainakin täällä Euroopassa. Eräs verkkolehtilukija toi tilanteen hyvin esiin kommentoimalla äskettäistä suomalaisen mobiilitelevision käyttöönottoa koskevaa tutkimusta toteamalla, että mobiilitelevision käyttäjien lukumäärä hipoo jo kaksinumeroista lukua. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että yli 70 prosenttia ihmisistä on kiinnostunut mobiileista televisiopalveluista ja lähes 40 prosenttia olisi valmis harkitsemaani uuden päätelaitteen hankkimista, mikäli sillä voisi käyttää televisiopalveluita.

Näiden potenttiaalisesti suurten mutta edelleen niin huonosti palveltujen markkinoiden palvelutarjontaa ryhtyy nyt paikkaamaan Screenpeak Oy. Sen johtohenkilöillä on merkittävä kokemus työskentelystä Nokialla ja mobiilipalveluiden parissa. Screenpeak tuo markkinoille booxTV™:n, maailman ensimmäisen täysin mobiilin palvelun, jonka avulla käyttäjät voivat automaattisesti nauhoittaa ja katsoa televisio-ohjelmia älypuhelimillaan. Aluksi booxTV-palvelu tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden nauttia noin tusinan suomalaisen televisiokanavan ohjelmista.

Kuluttajat pääsevät ”yhdellä napsautuksella” booxTV-palvelun kattavaan ohjelmaoppaaseen, jonka helppokäyttöisen käyttöliittymän avulla he voivat katsoa joko viime hetken tai jopa edeltävien viikkojen televisio-ohjelmia älypuhelimellaan. Enää ei tarvitse murehtia sitä, että suosikkiohjelma tai televisiotapahtuma jäisi näkemättä. Käyttäjät voivat booxTV:n avulla jopa jakaa suosituksiaan ystävien kesken, jolloin TV:n sosiaalinen luonne tulee hyödynnetyksi edelleen.

Screenpeak tuottaa booxTV:n aluksi operaattoreista riippumattomana palveluna, joten käyttäjät voivat heti ryhtyä nauttimaan televisio-ohjelmien katselusta mobiililaitteillaan. BooxTV-palvelu on tarkoitettu ja sitä tullaan tarjoamaan myös erilaisille sisällön tarjoajille ja agregoijille, jotta he voisivat saattaa sisältönsä mobiililaitteiden käyttäjien ulottuville. Screenpeak suunnittelee yhteistyötä myös teleoperaattoreiden kanssa, joille booxTV mahdollistaa erityisesti hyväkatteisten älypuhelinten ja niihin liittyvien data- ja palvelupakettien myynnin.

Jukka Sintonen, Screenpeak Oy:n toimitusjohtaja ja yksi sen perustajista kertoo: “Olemme todella innoissamme päästessämme mukaan näille kasvaville markkinoille ainutlaatuisella tuotteellamme. Käyttäjillä on sen ansiosta mahdollisuus aivan uudella tavalla nauhoittaa ja katsoa omia suosikkitelevisio-ohjelmia älypuhelimella ajasta tai paikasta riippumatta jopa offline-tilassa ja verkon kattavuusalueen ulkopuolella.

Tuomme booxTV:n markkinoille hetkellä, jolloin mobiili viihdeteollisuus, televisiopalvelut ja tilattavat audiovisuaaliset mediapalvelut (VOD) ovat suuressa kasvussa. Olemme vakuuttuneita siitä, että nyt on oikea aika ryhtyä toimiin ja kulkea mobiilin median kulutustottumuksia ja mobiilin televisiotarjonnan tulevaisuutta muuttavan liikkeen edelläkävijänä.”

Will Cardwellin, Technopoliksen kehityspalveluiden johtajan mukaan “mobiilitelevisio on kokenut suosion ylä- ja alamäkiä. Tosiseikka on kuitenkin se, ettei käyttäjille ole tähän mennessä vielä tarjottu riittävän hyviä palveluita, joiden perusteella olisi voitu arvioida mobiilitelevision menestymismahdollisuuksia. Screenpeak on luonut oman visionsa mobiilista televisiopalvelusta, joka yksinkertaisesti toimii. On ollut ilo työskennellä tiimin kanssa Innovation Mill -ohjelmassa.”

“Innovation Mill -ohjelma on aivan uudenlainen tapa rakentaa suomalaista innovointiympäristöä. Ohjelmalla tuetaan uusien suomalaisten ICT-alan yritysten käynnistystä ja tehostetaan yritysten kilpailukykyä. Screenpeak on niiden ensimmäisten yritysten joukossa, jotka ovat selkeästi hyötyneet tästä uudesta ohjelmasta. Tämä kannustaa meitä käyttämään konseptia jatkossakin”, sanoo Juha Tanskanen, Tekesistä.

Lisätietoja saa ottamalla yhteyttä seuraaviin henkilöihin:
Jukka Sintonen
Screenpeak Oy
Puh. +358 40 762 9769, sähköpostiosoite: jukka.sintonen@screenpeak.com

Will Cardwell
Director
Technopolis Development services
Puh. +358 40 514 1325, sähköpostiosoite: Will.Cardwell@technopolis.fi

Juha Tanskanen
Tekes
Senior Technology Adviser
Puh. +358 50 557 7800, sähköpostiosoite: juha.tanskanen@tekes.fi

Lisätietoa Screenpeak Oy:stä
Screenpeak Oy tarjoaa innovatiivisen ja helppokäyttöisen ratkaisun siirtää ja äänittää TV- ja muu videosisältö mobiililaitteisiin. Screenpeak tarjoaa oman booxTV-brändinsä avulla kuluttajille täysin mobiilin palvelun. Palvelu on myös toiminnallisuuksiltaan ja ulkoasultaan räätälöitävissä ja voidaan tarjota n.s. white-box –palveluna, joka antaa kilpailuetua ja avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia mm. sisälöntarjoajille ja –omistajille sekä teleoperaattoreille.
www.screenpeak.com, www.booxtv.fi, www.booxtv.com

Lisätietoa Technopolis Oyj:stä
Technopolis Oyj tarjoaa liiketoimintaympäristöjä ja -palveluita tietointensiivisille yrityksille ja organisaatioille. Palvelukokonaisuudessa yhdistyvät yritys- ja kehityspalvelut sekä nykyaikaiset toimitilat. Technopolis-keskuksissa Espoossa, Helsingissä, Jyväskylässä, Lappeenrannassa, Oulussa, Tampereella ja Vantaalla Suomessa sekä Pietarissa Venäjällä työskentelee tällä hetkellä lähes 1 200 yrityksessä noin 16 000 ihmistä. Technopolis Oyj:n osake noteerataan Nasdaq OMX Helsingin listalla. www.technopolis.fi

Lisätietoa Tekesistä
Tekes, suomalainen teknologian ja innovaatioiden rahoitusvirasto, on valtion tärkein tutkimuksen ja tuotekehityksen sekä innovaatioiden rahoitus- ja asiantuntijaorganisaatio Suomessa. Tekes rahoittaa teollisuuden tutkimus- ja tuotekehityshankkeita sekä yliopistojen ja tutkimuslaitosten hankkeita. Lähes puolet Tekesin rahoituksesta kanavoidaan sen eri ohjelmien kautta.
www.tekes.fi/eng