Brittiläinen Amino Technologies ostaa Nokia-taustaisen TV-teknologiayhtiö Booxmedian

Lehdistötiedote - julkaisuvapaa ke 20.5.2015 klo 10:00 Suomen aikaa

20.5.2015 | Booxmedia Oy

Lontoon pörssissä listattu Amino Technologies (Pörssitunnus: AMO) ostaa suomalaisen Booxmedia-yhtiön yhteensä noin 10 miljoonalla eurolla. Myyjinä ovat yhtiön perustajat sekä DNA, Alma Media ja joukko piensijoittajia. Ostaja aikoo kasvattaa Booxmedian tuotekehitystoimintaa Suomessa.

Amino Technologies on johtava digitaalisten televisio- ja viihderatkaisujen tuottaja, joka on listattu Lontoon pörssissä. Ostamalla Booxmedia Oy:n koko osakekannan, yhtiö parantaa asemiaan markkinoilla laajentamalla tuotevalikoimaansa kaikilla laitteilla, mukaan lukien kännyköillä ja tableteilla toimivaan internet-pohjaisten televisiolähetysten jakeluun.

Booxmedian ratkaisu on Suomessa parhaiten tunnettu DNA TV -tuotteesta, jolla voi katsoa TV-lähetyksiä ja muita maksuvideosisältöjä millä tahansa laitteella. Booxmedia on lisensoinut patentoimaansa teknologiaa menestyksekkäästi myös mediakentässä toimiville yritysasiakkailleen Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Myyjinä yrityskaupassa ovat Booxmedian perustajat, toimiva johto, operaattori DNA, mediayhtiö Alma Media, sekä joukko piensijoittajia. Kauppasumma on yhteensä noin 10 miljoonaa euroa, joka maksetaan käteisenä, Aminon osakkeina ja tulokseen sidottuina “Earn-Out” komponentteina. Yhtiön toimiva johto sekä kaikki työntekijät jatkavat yhtiön palveluksessa.

Booxmedian toimitusjohtaja ja yksi perustajista Jukka Sintonen kommentoi kauppaa: “Olemme erittäin iloisia saadessamme uuden omistajan yhtiölle, sillä se mahdollistaa nopean pääsyn uusille markkinoille, sekä tuotekehitystoimintamme kasvun Suomessa. Tämä on myös tunnustus siitä kovasta työstä, jota kuuden vuoden aikana olemme Booxmediassa tehneet ja olen erittäin ylpeä saadessani jakaa tämän hetken rautaisen tiimimme kanssa”.

Yhtiön IPTV-teknologian kehitys alkoi jo vuonna 2007 Nokialla, josta tiimi ja teknologia siirtyivät uuteen yhtiöön vuonna 2009.

“Tämä yrityskauppa on strategiamme ja tulevaisuuden visiomme mukainen – TV:n katselussa on tapahtumassa nopea murros, joka mahdollistaa ohjelmien katsomisen missä ja milloin tahansa. Booxmedian ‘TV Everywhere’ -teknologia täydentää tämänhetkistä tarjontaamme ja mahdollistaa uusien, ketterien toimijoiden pääsyn TV-jakelumarkkinoille. Kauppa myös vahvistaa teknistä osaamistamme uuden tuotekehitysyksikön myötä”, sanoo Amino Technologiesien toimitusjohtaja Donald McGarva.

Yhteistyö nykyisten asiakkaiden ja DNA:n kanssa jatkuu ja laajenee entisestään. DNA:n strategiajohtaja Christoffer von Schantz kommentoi: ”Booxmedia on meille jatkossakin erittäin merkittävä kumppani. Syvennämme yhteistyötämme edelleen, joten Booxmedia on entistäkin tärkeämmässä roolissa DNA TV:n kehittämisessä yhä paremmaksi. Haluamme tehdä työtä osaavan ja innovatiivisen yhteistyökumppanin kanssa, joka pystyy tarjoamaan laadukkaat ja joustavat ratkaisut nopeasti muuttuvassa ympäristössä. Olemme erittäin iloisia Booxmedian huikeasta kehityksestä.”

Helsingin ydinkeskustassa toimiva Booxmedia aikoo jatkossa palkata lisää työntekijöitä tiimiinsä ja uskoo aiempaa nopeampaan kansainväliseen kasvuun uuden omistajan myötä.

Lisätietoja medialle:

Aiempia tiedotteita: https://booxmedia.com/press-releases/
Booxmedian logo: https://booxmedia.com/press-releases/press-kit-fi/

Haastatteluja antaa Booxmedian toimitusjohtaja Jukka Sintonen. Yhteydenotot:

Juhani Polkko
San Francisco Oy
juhani@sanfrancisco.fi

booxmedia

Booxmedia Oy on Euroopan johtavia skaalautuvien ja suorituskykyisten pilvitelevisioratkaisujen tuottaja teleoperaattoreille ja mediayhtiöille. Booxmedian kokonaisratkaisu kattaa median enkoodauksen, transkoodauksen, tallennuksen, suoratoiston ja latausmahdollisuuden kaikilla tilaus- ja maksuvaihtoehdoilla sekä kaikilla tärkeillä alustoilla kuten Apple iOS, Android, Windows Phone, web-selain, pelikonsoli tai älytelevisio. Booxmedian teknologia on kehitetty jakamaan turvallisesti ja luotettavasti televisiosisältöjä mihin hyvänsä internetiin kytkettyyn päätelaitteeseen ja palvelua käyttävät kymmenet tuhannet kuluttajat yksin Suomessa. Booxmedian liikevaihto vuonna 2014 oli 1,4 miljoonaa euroa. Vuonna 2009 perustettu Booxmedia on nopean kansainvälistymisen polulla ja sen pääkonttori on Helsingissä. www.booxmedia.com

amino

Amino Technologies plc on erikoistunut IPTV/OTT –ratkaisujen kehittämiseen ja toimittamiseen. Yhtiön päätelaitteita on myyty yli 5 miljoonaa kappaletta tuhannelle yritysasiakkaalle sadassa eri maassa. Aminon monia palkintoja voittaneet ratkaisut ovat suurten verkko-operaattorien ja palveluntarjoajien käytössä ympäri maailmaa. Amino Technologies plc:n pääkonttori on Cambridgessa, Iso-Britanniassa, ja yhtiö on listattu London Stock Exchange –arvopaperipörssin AIM-markkinapaikassa tunnuksella AMO. www.aminocom.com